Translate

23.02.2013

"POLSKA NA KOŁACH" 2013

Krótka, sobotnia, zimowa wycieczka do miejscowości Podgaje koło Buska Zdroju...
W rozmowie ze znajomym przypadkiem dowiedziałem się, że właśnie tam, kilka kilometrów od Buska Zdroju, znajduje się Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach".
Nie słyszeliście o takim muzeum? Hmmm... Ja też nie. Z radością skorzystałem z zaproszenia właścicieli i założycieli muzeum i wybrałem się w odwiedziny.
Zapraszam zatem w podróż do przeszłości...




Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku-Zdroju powstało w rezultacie uzgodnień z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jest pierwszym w Polsce i jedynym Muzeum poświęconym wyłącznie polskiej motoryzacji - eksponaty dokumentują dokonania polskiej myśli technicznej w minionym stuleciu.
W Muzeum jest miejsce dla wszelkich pojazdów, często już zabytków ruchomych techniki, których historia ma bezpośredni związek z polskim przemysłem motoryzacyjnym minionego stulecia. Znajdują się w nim wyłącznie eksponaty powstałe w polskich fabrykach w okresie od 1901 roku do 2001 roku w oparciu o myśl techniczną polskich inżynierów, jak również o pojazdy licencyjne. Właściciele starają się odnajdywać i odbudowywać eksponaty produkowane masowo lub przewidziane do produkcji masowej, przeznaczone na użytek publiczny głównie dla odbiorców krajowych.  
Polska motoryzacja XX wieku to nic innego, jak pewien wycinek polskiej kultury, obraz Polski takiej, jaką była przez te sto lat, obraz potu z czoła genialnych polskich inżynierów, obraz radości i zwykłych szarych dni polskiego społeczeństwa.

"Polska Na Kołach" to również burzliwa biografia polskiej motoryzacji – od powolnych narodzin w „przydomowych szopach”, poprzez czasy świetności - gdy z podniesioną głową mogliśmy stać w szeregu potęg światowych, aż do czasów początków powolnej agonii rodzimego przemysłu.

Zobaczmy zatem te perełki polskiej motoryzacji...
Bliższe informacje o pojazdach na stronie www.polskanakolach.pl
 
Motocykle: Sokół 125, SHL M-04, WFM OSA M-52, SFM Junak M10 oraz B-20





Samochody osobowe i specjalne: FSO Warszawa 201 i 223, FSO Syrena 103 oraz 104, FSM Syrena 105L, FSO Polonez 1500, WSK Mikrus MR-300, Jelcz 003, Star A25P, FSO Warszawa 223 (sanitarka), FSO 125p (sanitarka), Jelcz 315 (cysterna)






Oczkiem w głowie właścicieli są autobusy: San H-27A, San H-100A, Autosan H9-03 (najstarszy znany egzemplarz), Jelcz RTO 043 oraz przyczepa autobusowa Jelcz P-01






Muzeum "Polska na Kołach" stara się ocalić namacalną część polskiej myśli technicznej w postaci oryginalnych eksponatów, odnajdywanych i pozyskiwanych z terenu całej Polski, a niejednokrotnie poza granicami kraju.
Eksponaty są w różnym stanie technicznym i ogromnym nakładem sił i środków są przywracane do stanu oryginalnego i idealnego pod względem technicznym i wizualnym.
Każdy odbudowywany pojazd rozebrany zostaje w najdrobniejszych szczegółach, a następnie misternie - z dbałością o detale oraz technologie montowany w całość. W ten sposób pojazdy uzyskują dawny blask i niepowtarzalny urok.
Jeśli ktoś chciałby finansowo wesprzeć Muzeum, wie o ciekawych polskich pojazdach lub chciałby taki pojazd ofiarować lub odsprzedać do Muzeum, wszelkie informacje znajdzie na stronie www.polskanakolach.pl
Serdecznie dziękuję Muzeum za wszelkie materiały i informacje oraz udostępnienie kolekcji.
Zapraszam Czytelników nie tylko do wirtualnej wycieczki do tego ciekawego miejsca w Polsce.

Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku 
"Polska na Kołach"  
28-100 Busko Zdrój, Podgaje 9
rach. bankowy: 04 1090 2835 0000 0001 2047 2412 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz